Sunday, August 14, 2011

Menu akhir warga emas

JOHOR BAHRU: Juadah ikan kitang singgang menjadi lauk sahur terakhir bagi warga emas, Sabtu Hussin, 57, yang rentung dalam kebakaran di rumahnya di Jalan Pantai, Kampung Bakar Batu, di sini, jam 4.30 pagi semalam.
Ketika kejadian, anak saudaranya yang tinggal bersebelahan terdengar jeritan Sabtu meminta tolong. Bagaimanapun, dalam keadaan kelam-kabut dia gagal berbuat apa-apa berikutan api marak dengan pantas.

Mangsa yang menghidap penyakit tibi tulang tinggal seorang diri berhampiran rumah kakak serta anak saudaranya selepas berpisah dengan isteri, beberapa tahun lalu.
Mayat Sabtu hanya ditemui pada jam 6 pagi dalam keadaan mengiring di atas tilam di sebuah bilik di rumah pusaka itu selepas anggota bomba selesai menjalankan operasi memadam kebakaran.

Kakaknya, Ramlah Hussin, 61, berkata dia yang tinggal tidak jauh dari kediaman Sabtu dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh anak perempuannya, Sapiah Wan Hitam, 37.

Menurut Ramlah, Sapiah serta suami dan dua anak mereka berusia lima tahun dan enam bulan sempat menyelamatkan diri selepas kediaman pasangan berkenaan turut terbakar.

“Sebaik habis bersahur, saya dikejutkan dengan kedatangan Sapiah yang memaklumkan berita buruk itu. Sejurus tiba di lokasi kejadian, rumah pusaka berkenaan sudah hangus.

“Sejak berpisah dengan isteri, adik tinggal di sana berseorangan. Memandangkan dia hidup sebatang kara, saya dan anak dijadikan tempatnya mengadu nasib. Setiap hari dia datang ke rumah untuk makan serta meminta wang belanja,” katanya.
Menu akhir warga emas

No comments:

Post a Comment